آهن و فولاد دلیل گرانی مسکن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن، با توجه به التهابات بازار طی ماه های اخیر شاهد اثرگذاری قیمت آهن و فولاد بر بخش مسکن بودیم. بودجه خانوارها در 10 سال اخیر تضعیف شده و حتی قدرت وامی بانک ها نیز کاهش یافته زیرا پرداخت 50 الی 60 میلیون برای خرید خانه در تهران کافی نیست. از سوی دیگر افزایش غیرمعقول قیمت اهن الات موجب شده تا سازندگان دست از ساخت و ساز بکشند؛ از این رو عرضه در بازار مسکن کاهش پیدا کرده و دلیل گرانی بخش مسکن نیز اثرگذاری قیمت های نجومی بازار آهن بر بازار ملک است.

البته نمی توان تنها از فولاد و آهن به عنوان عامل اصلی گرانی مسکن نام برد زیرا مالکان عمدتاً بازده قیمت ملک خود را با قیمت ارز مقایسه می کنند و اعتقاد دارند که چه در بخش خرید و چه در بخش اجاره باید تغیر قابل ملاحظه ای داشته باشند. این اتفاق در حالی است که بودجه خانوارها به طور دائم در حال تضعیف شدن است و بالا رفتن اجاره ها با توجه به اقتصاد خانوارها امکان پذیر نیست.

عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی نیز راهکارهایی برای بازگشت تعادل به مسکن ارائه داده است که مهم ترین آن «راه اندازی بازارگاه الکتریکی» است. این بخش به این معنی است که بانک مسکن بازارگاهی الکتریکی راه اندازی می کند تا ارتباطی مستقیم بین عرضه کنندگان و متقاضیان برقرار کند؛ از این رو هزینه مبادله کاهش می یابد و در عین حال ارتباطی مبنی بر قرارداد بین سازنده و پیش خریدار و بانک در مرحله ساخت ایجاد می کند.

وی افزود: این یکی از راهکارهای بازگشت تعادل به بازار مسکن است اما موارد دیگری نیز وجود دارد که با نظارت شود. یکی دیگر از این عوامل کنترل سوداگری در بخش زمین است زیرا بخش چشمگیری از تقاضاهای موجود در بازار مسکن به قصد کسب سود از محل افزایش قیمت زمین بوده است. از این رو با استفاده از ابزارهای مالیاتی در این بخش نیز می توان به کنترل بازار مسکن کمک کرد.


برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.





:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: